X
تبلیغات
نقطه سر خط ... - آشنایی با سبک های موسیقی ( راک - پاپ - رپ )
 
 
 
نویسنده : علیرضا عطایی
تاریخ : دوشنبه هشتم آبان 1391

 

موسیقی به عنوان برترین هنر از میان هنرهای هفتگانه، زاییده تمام عوامل سازنده اجتماع و فرهنگ است. به عوامل متعددی در یک دوره، که باعث ساخته شدن اصولی یکسان و یکنواخت می گردد به نحوی که بتوان آن را در قالبی مشخص ارائه نمود، سبک موسیقی گفته می شود. شناسایی سبک موسیقی نیز بر همین اساس بوده و رابطه تنگاتنگی با سبک های هنری دوره های تاریخی دارد. سبک موسیقی، زاییده هنر و فرهنگ و تاریخ، در زمانی مشخص است، با این تفاوت که این عضو برتر خانواده هنر، هیچگاه درگیر مکان نگردیده و زیبایی خود را در هیچ زمان و مکانی از دست نمی دهد و هیچ گاه به دست فراموشی سپرده نمی شود. از این رو سبک موسیقی تنها شناسنامه ای از حضور فرهنگها و نگرشهای متفاوت بر هنر موسیقی هستند و می توان به وضوح رد پای تاریخ فرهنگ ها را در سبک های موسیقی یافت. در ادامه مطلب برخی از انواع سبک های موسیقی را بررسی می نماییم.

برخی از سبکهای موسیقی عبارت اند از:

موسیقی"پاپ-راک"یا موسیقی پانک:

پاپ-راک يکی از عمده ترين شاخه های موسيقی محسوب می شود که به طور کلی به هر نوع موسيقی پاپ ساخته شده پس از دوران جذب راک اند رول به پاپ، Pop rock می گويند. از ويژگيهای اين سبک ملوديک و گيرا بودن موسيقی آن است و تکيه آن بر موسيقی لاينقطاع است که با چيره دستی نواخته می شود. از گروههای مشهور فعال در اين سبک که تعداد آنها کم هم نيست می توان به Everly Brothers، Madonna و Rowded House اشاره کرد.

راک

اصوات موسيقي راك اغلب در محدوده ي گيتار و استفاده از Back Beatهاي قوي (Back Beat، نوعي ضرب يكنواخت با صداي بلند) است و تقريبا در مقاطعي از نواخت آهنگ از گيتار باس، درام و Keyboard Instrumentsها مانند Organ يا پيانو،و گاهي اوقات مانند راك دهه ي 70،سينتي سايزرهاي آنالوگ با گيتار يا كيبرد،ساكسيفون و هارمونيكا(به سبك بلوز)و گاهي هم به صورت Solo استفاده مي كند. (نوعي از سبك موزيكال گرفته شده از آوازهاي كابوي ها و موزيك فولكلوريك) و همچنين مشتق شده از موزيك فولكلور،جاز و موسيقي كلاسيك است.

در حالت كلي مي توان راك را به صورت 3 –آكورد ،با تكيه بر يك ضرباهنگ قوي و يك ملودي جذاب و روان تصور كرد.

موسیقی راک ایرانی:

موسیقی راک ایرانی، از اواخر دهه چهل خورشیدی پا به عرصه وجود گذاشت. موسیقی راک ایرانی تلفیقی از راک کلاسیک با موسیقی سنتی ایران است و زیرشاخه*ای از "آلترناتی و راک" به شمار می رود. در موسیقی راک ایرانی نیز همانند بیشتر سبکهای راک، گیتار الکتریک و گیتار بیس و درامز اصلیترین سازها هستند. در بعضی از گروه ها، کیبوردنیز وظیفه تنظیم ریتمها و سمبلها را بر عهده دارد. اما نکته قابل توجه این است که به دلیل هویت سنتی موسیقی راک ایرانی، انواع سازها و ریتمهای سنتی و ایرانی در بیشتر اینگونه آهنگها وجود دارد. موسیقی راک ایرانی را خوانندگانی مانند: کوروش یغمایی و فریدون فروغی برای نخستین بار به جامعه معرفی کردند.

موسیقی ریتم و بلوز :

موسیقی ریتم و بلوز در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی توسط سیاه پوستان آمریکایی ایجاد شد و در دههٔ ۱۹۹۰ سبک جدیدی موسوم به "آر اند بی"معاصراز آن مشتق گردید. موسیقی ریتم و بلوزگونه ای از موسیقی است که ترکیبی از سبک ریتم و جاز و موسیقی سول، فانکو هیپ هاپرا با هم داراست. ژانرهای موسیقی ریتم و بلوز شامل جاز و موسیقی فانک می باشد.

سبک جاز نرم یا(Smooth Jazz) سبکی از موسیقی ریتم و بلوز است که با استفاده از سازهای رایج در جازو معمولاً بدون بداهه نوازی عرضه میشود. موسیقی فانک(Funk)، نوعی دیگر از موسیقی ریتم و بلوز است که به سبک آمریکایی خوانده می شود. هنگامی که هنرمندان آفریقایی-آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ میلادی، به ترکیب موسیقی سول، سول جز، ریتم و بلوزبه گونه ای قابل رقص و ریتمیک دست یافتند، موسیقی فانک به وجود آمد. ترانه های موسیقی ریتم و بلوزمعمولاً بر پایه جملات گسترده ای از یک آکوردبا محوریت تغییر آکوردها ساخته میشوند. موسیقی فانک، تاکید را از ملودی و هارمونیپس زمینه، به سوی جمله های ریتمیک و قوی گیتار باسو درامز به پیش زمینه کشانده است.

موسیقی پاپ:

موسیقی پاپ، نوعی موسیقی است که در دهه 50 آغاز شد. این موسیقی سبکی از موسیقی عامه پسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک قرار میگیرد. مشخصه موسیقی پاپ، یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که معمولا توسط دستگاههای تقویت کننده الکترونیک (amplifier) اجرا می شود و ملودی اصلی بر این ریتم غالب است. فعالیت هنرمندان موسیقی پاپ در سبکهای راک، هیپ هاپ، دنس، ریتم و بلوز (R&B) و کانتری باعث شده که تبدیل به سبکی انعطاف پذیر شود. به طور کلی هدف تولید موسیقی پاپ که به شکل تجاری تهیه می شود،سود مالی است. ترانه های پاپ معمولا در 3 دقیقه اجرا می شوند و در آنها از ملودی هایی استفاده می شود که معمولا بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می کنند. موسیقی پاپ از نظر تجاری موفق است زیرا قابل دسترس بوده، راحت در یاد می ماند و مخاطبین زیادی را به خود جلب می کند.

مشخصات پاپ به عنوان یک زیرسبک

پاپ معمولاً به عنوان موسیقیای تعریف میشود که به شکل تجاری تهیه میشود یا هدف تولید آن سود مالی است. بنا به تعریف سایمون فریت، منتقد موسیقی و جامعهشناس متخصص موسیقی مردم پسند، موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته میشود نه هنر. البته این موسیقی را میتوان در حیطه بازار، ایدئولوژی، تولید و زیباییشناسی هم معنا کرد. درواقع، پاپ طوری طراحی شده که «برای همه جالب باشد» و «از هیچ جای خاصی نیامده» و قرار هم نیست «سلیقه خاصی را اعمال کند».

موسیقی اصیل ایرانی :

موسیقی اصیل ایرانی شامل دستگاهها، نغمه ها، و آوازهایی است که از هزاران سال پیش از میلاد مسیح در متن مردم ایران جریان داشته است.موسیقی اصیل ایرانی بر اساس موسیقی ردیفی که به موسیقی سنتی نیز معروف است استوار گردیده است. موسیقی اصیل ایرانی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چند نت تشکیل شده و دارای تقسیمات جزء نمی باشد. درموسیقی اصیل ایرانی ملودی ها در واقع همان ملودی های محلی و روستایی سنتی ما هستند که از گوشه و کنار کشور جمع آوری شده اند. گوشه ها بر مبنای همگونی و اشتراک حالات و توالی نتهایشان، به مجموعه هایی تحت عنوان دستگاه دسته بندی می شوند. در دستگاه طرز بستن درجات گام و فواصل جزء آن شباهت به گام دیگری ندارد. از نوازندگان موسیقی اصیل ایرانی،می توان به"باربد"و"نکیسا"اشاره کرد. دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی بر طبق طبقه بندی اساتید موسیقی ایران، به هفت دستگاه به شرح ذیل تقسیم می شوند:

1- شور 2- همایون 3- چهارگاه 4- سه گاه 5- ماهور 6- نوا 7- راست پنج گاه

موسیقی کلاسیک:

موسیقی کلاسیک به موسیقی هنری اروپا گفته می شود. شروع این سبک ازموسیقی مربوط به سال ۵۰۰ پس از میلاد است. موسیقی کلاسیک چهار دوران راشامل می شود که عبارتند از:دوران بارک، دوران کلاسیک، دوره رمانتیک و دوره کلاسیک مدرن. موسیقی کلاسیک دارای ویژگی های منحصر به فردی است از جمله تضاد حالت، ریتم، بافت، ملودی، منسوخ شدن باسو کنتینوئو، دینامیک و پیانو و ارکستر کلاسیک.

سبک کلاسیک دربردارنده حالت های پیوسته و دگرگون شونده است و تضاد و تنوع فراوان در این سبک، از ویژگی های برجسته آن است. در سبک کلاسیک علاقه به تغییرات تدریجی دینامیک، سبب جایگزینی پیانو به جای کلاوسن شد.

موسیقی هیپ پاپ:

موسیقی هیپ هاپ که به آن موسیقی رپ نیز گفته میشود، تقریباً اواسط دهه ۷۰ پا به عرصه موسیقی گذاشت اما در اوخر دهه ۸۰ تبدیل به بخش چشمگیری از فرهنگ پاپ روزگار خود شد. موسیقی هیپ هاپ از دو بخش اصلی رپ (MC)و (DJ)، یعنی ترکیب صدا و اسکرچ تشکیل شده است که موضوع آن عموماً داستان هایی از زندگی نامه افراد است، این داستانها اغلب به صورت اشعار بسیار ریتمیک، همراه با تکنیک های همگونی مصوت ها، تجانس آوایی، و قافیه است. در موسیقی هیپ هاپ یک قطعه سازی تحت عنوان "بیت" خواننده رپ را همراهی می کند، که توسط یک دی جی نواخته شده، و یک تهیه کننده، و یک یا چند نوازنده آن راخلق می کنند. اغلب، بیت با استفاده از یک فانک یا موسیقی سول ساخته می شود. موسیقی هیپ هاپ توانست سهم بزرگی را نسبت به انواع دیگر موسیقی در اختیار بگیرد به طوریکه تا آغاز دهه ۲۰۰۰، موسیقی هیپ هاپ در صدر فهرست موسیقی های محبوب قرار گرفت.

رپ

سبک موسیقی رپ که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس (واقع در نیویورک) به وجود آمد نوعی سلاح مبارزه جوانان سیاه با تبعیضهای نژادی رایج در آن زمان بود و به همین دلیل بود که به خاطر بیان مشکلات زندگی در گِتوها (جایی برای زندگی مردمی که جزو اقلیت یک شهر به حساب میآیند) به موسیقی گتو نیز شهرت دارد.

گرچه همواره سیاهپوستان را صاحبان موسیقی رپ میدانند اما نمیتوان از نقش آمریکاییهای لاتینی تبار در زنده نگه داشتن این سبک چشم پوشی کرد، در ثانی رپ در دنیای امروز از چار چوبی که آنرا منحصراً مربوط به سیاهپوستان میساخت خارج شده و به یک شیوه اعتراض برای جوانان جهان تبدیل شده ؛ در واقع هر جا که جوانها هستند و هر کجا که نارضایتی وجود دارد رپ هم بعنوان یک شیوه اعتراض که در قالب موسیقی و در دل کلماتی که به سرعت و پشت سر هم پیاده میشوند نهفتهاست ٫ در آنجا حضور دارد.

رپ فـــارســـــی

رپ فارسی به شکلی از موسیقی رپ گفته میشود که به زبان فارسی (و عمدتاً در ایران) خوانده میشود. این سبک موسیقی اگر چه عمدتاً متاثر از سبک رپ غربی است، اما تمام ویژگیهای آن را ندارد و برخی خصوصیات آن در رپ غربی وجود ندارد. رپ فارسی در اوخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در ایران شکل گرفته و خوانندههای زیادی به طور رسمی و غیر رسمی (اصطلاحاً زیر زمینی) در این سبک فعال هستند.

احتمال داده میشود که آهنگ «یک یاری دارم» از بدیع زاده اولین آهنگ رپ ایرانی باشد (با توجه به تنالیته و ساختار کلامی). اولین آهنگ رپ فارسی در سبک پاپ، توسط حسن شماعی زاده در اوایل دهه ۶۰ همراه فرزندش با مطلع شعر "میدونم که دروغ میگی وقتی میگی که دوسم میداری" سپس در اوایل دهه ۷۰ توسط گروه سندی با آهنگ مشهور پری و سپس در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در یک برنامهٔ تلویزیونی به نام «اکسیژن» در ایران پخش شد. این قطعه توسط شهاب حسینی مجری برنامه خوانده شد و تاحدودی مورد توجه قرار گرفت. تقریباً دو سال بعد از این رخداد، اولین آلبوم رپ فارسی در ایران توسط شاهکار بینشپژوه با نام "اسکناس" منتشر شد. این آلبوم که در سبک رپ طنز بود و اولین آلبوم رپ فارسی بود که در ایران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد، چندان مورد استقبال وارد نشد.

در مورد فعالیت گروههای زیرزمینی رپ فارسی در ایران، و گروههای رپ فارسی خارج از ایران، منابع موثق موجود نیست. احتمال داده میشود که در اواخر دههٔ هفتاد خورشیدی، سروش لشکری با نام مستعار هیچکس در داخل ایران، و بهنام میرخواه با نام مستعار دیو سپید در آمریکا اولین گروههایی از این دست باشند که به رپ فارسی پرداختند.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
 
 
خودت باش ...
خوششان هم نیامد، نیامد
نه تو بازیگری نه آن ها کارگردان
سلامت اونایی که
هر عشقی دارن
واسه خودش دوستش دارن
نه خودشون
و اگه میخوای
حقیقتی رو خراب کنی
خوب بهش حمله نکن
بد ازش دفاع کن